Luk navigation
Dit flyttefirma i København

Handelsbetingelser

1. Kontrakt betingelser

Vilkår, som ikke fremgår af nærværende betingelser eller ikke er skriftligt aftalt mellem parterne, kan ikke gøres gældende.

En indgået aftale på mail og sms er en bindende kontrakt mellem Flytma og kunden.

2. Transport

Transport og flytning omfatter ned- og opbæring, kørsel samt løs anbringelse af godset/flyttegodset, efter kundens anvisning. Af- og påmontering falder udenfor Flytmas forpligtelser; men kan aftales særskilt. Alle former for udveksling af godset er et mellemværende mellem kunden og den til Flytma tilsluttede vognmand. Flytma kan derfor ikke gøres ansvarlig for eventuel mangel af gods. Efter aftale kan der, mod beregning, leveres flyttekasser og emballage til pakning af effekter. Hvis kunden ønsker ind- og udpakning foretaget af Flytma, eller hvis transporten omfatter genstande, der vejer over 50 kg, må der træffes særskilt aftale herom. Alle ordrer og instruktioner skal af kunden angives direkte til Flytmas ordrekontor. Ved transport/flytning til Jylland fra Sjælland eller omvendt er følgende gældende:

  1. Broafgiften betales af kunden t/r.
  2. Pkt. 1. er dog ikke gældende, hvis der er aftalt en fastpris.
  3. Kunden erklærer ved aftale, at der ikke befinder sig toldpligtige eller ulovlige effekter i gods eller indbo (f.eks. tobak, spiritus, pornografisk materiale, narkotika, m.v.).

3. Almindelige fejl og uheld.

Almindelige skader, som sker under flytningen, vil blive dækket af forsikringen såfremt disse er sket af flyttemændene selv.

4. Uforudsete fejl og uheld.

Uforudsete skader, som sker under flytningen, vil ikke blive dækket af forsikringen, såfremt skaderne er opstået af følgende: For yderligere punkter henvises til § 8.

  1. Uforudsete vejrforhold, heriblandt kraftigt vindstød mm.
  2. Effekter der bliver beskadiget pga. fejlpakning af flyttekasser og andre opbevaringskasser og/eller sække. Heriblandt glas, porcelæn m.m.
  3. Elektronik, som ikke er i original emballage. Heriblandt TV, anlæg, mindre og større elektroniske apparater og/eller enheder. Alle samlemøbler skal skilles ad inden vi flytter på dem, såfremt forsikringen skal dække potentielle skader.

5. Reklamation

Ved synlige skade/mangler skal reklamation ske straks. I andre tilfælde senest 25 timer efter udlevering af indboet/godset. Overholdes dette ikke, kan erstatningskrav ikke gøres gældende.

6. Pris og Betaling

  1. Pris beregninger på transport/flytning sker på basis af Flytmas gældende prisliste.
  2. Der beregnes betaling for udbringning/afhentning af flyttekasser/emballage, der ønskes udbragt eller afhentet efter opgavens afslutning.
  3. Såfremt, at der forekommer tungløft. Pålægges der et tungløftgebyr á 500 kr. per genstand.
  4. I force majeure situationer eller andre forhold, der ikke kan tilregnes Flytma, f.eks. særlige vanskelige adgangs-, trappe- og tilkørselsforhold, dårligt føre og anvendelse af ekstra trækkraft, og som har på ført Flytma unormale udgifter, kan Flytma kræve ekstrabetaling herfor.
  5. Betalingen kræves almindeligvis af Flytma umiddelbart efter aflæsningen (udleveringen). Der kan dog i særlige tilfælde kræves forudbetaling.
  6. Hvis en bestilt opgave afbestilles af kunden dagen før selve transportdagen, er Flytma berettiget til at afkræve kunden et gebyr på 2000 kr. jf. § 7. Hvis opgaven afbestilles tidligere end dagen før den, aftalte transportdag, så vil gebyret være på 1000 kr.
  7. Ved flytninger til over 10.000 kr. skal kunden kunne lægge halvdelen af transportprisen, som depositum.
  8. Afregning er altid minimum 2 timer og derefter pr. påbegyndte time – med mindre andet er aftalt på forhånd

7. Gebyr, opsigelse og depositum.

Opsigelse

  1. Ved afbestilt opgave bliver kunden pålagt et gebyr på 2000 kr., hvis opgaven afbestilles dagen før den, aftalte transportdag.
  2. Ved afbestilt opgave bliver kunden pålagt et gebyr på 1000 kr. hvis opgaven afbestilles tidligere end dagen før den, aftale transportdag.

Gebyr

  1. Kunden betaler for den tid det tag at køre fra en forkert adresse til den rigtige adresse, når kunden forsømmer at kontakte Flytma omkring adresseændring.
  2. Der opkræves et tungløftsgebyr pr. genstand, som vejer 50 kg og derudover jf. § 6, pkt. 3.
  3. Tungløftsgebyret er for særlige genstande også gældende selvom de vejer under de 50 kg.

Særlige genstande

  1. Hårde hvidevare
  2. Elevationssenge
  3. Skabe af særlige funktion. F.eks. Champagneskabe.

Depositum

  1. Flytma er berettiget til at opkræve 5.000 kr., som depositum på transportopgaver over 10.000 kr. Depositummet opkræves når aftalen træder i kræft.
  2. Erhvervstransportopgaver på 20.000 kr. eller derudover, er almindelige kontraktbetingelser gældende jf. § 1. Depositum bliver heraf aftalt mellem Flytma og kunden.

8. Erstatningsansvar ved transport/flytning

Skader på ting, Flytma måtte forvolde under transport og flytning, erstattes maksimalt med:

  1. Pr. læs maks. 500.000 kr.
  2. Pr. kolli maks. 200.000 kr.

Ved kolli forstås følgende:

  1. Flyttekasse
  2. Uindpakket genstand

Dog gælder følgende begrænsninger:

  1. Malerier, kunstgenstande, antikviteter, ægte tæpper og lignende erstattes maksimalt med 50.000 kr. pr. genstand.
  2. Vin, tobak, spiritus erstattes maksimalt med 30.000 kr. pr. læs.
  3. Ved kørsel for private, dækkes vin, tobak og spiritus ikke.
  4. Bordplader til montering erstattes maksimalt med 5.000 kr. Uforstærkede bordplader til montering af stenmaterialer af enhver art, samt uforstærkede bordplader af træ med udskæring, transporteres/flyttes udelukkende for kundens egen risiko.
  5. Flytma påtager sig ikke ansvar for skader på: Uforsvarligt/mangelfuldt emballeret gods. Gods som kunden eller dennes hjælpere selv er med til at behandle, pålæsse eller aflæsse. Gods som er modtaget med forbehold på grund af skader. Vin, tobak og spiritus § 8 pkt. 3. Gods som kunden selv har pakket i kasser, container, kartoner, kurve, møbler eller lignende, med mindre det ved modtagelsen konstateres, at Flytma har forvoldt synlige skader på emballagen. Alle former for elektrisk udstyr, medmindre Flytma har forvoldt synlige skader. Uforstærkede bordplader til montering af sten materialer af enhver art, samt uforstærkede bordplader af træ med udskæring §8 pkt. 4. Gods der af en eller anden grund ved sin beskaffenhed ikke kan tåle de normale påvirkninger ved håndtering eller/og transport.
  6. Flytma er ikke ansvarlig for bortkomst eller beskadigelse af rede penge, pengeeffekter, smykker, guld, sølv, ædelstene eller lignende.
  7. Flytma dækker ikke ansvar for følgende formuetab, selv om de er en følge af en person og/eller tingskade: Tab, udgifter eller omkostninger forbundet med at omlevere den leverede ydelse. Tab, udgifter eller omkostninger forbundet med at hjemtage, genfremstille, reparere, tilintetgøre, bortfjerne eller træffe tilsvarende foranstaltninger med hensyn til det transporterede. Driftstab, tidstab, avance tab og lignende indirekte tab. Bøder eller tilsvarende hvad enten de tilfalder det offentlige eller private herunder “punitive damages”.
  8. Flytma er ikke ansvarlig for skader, der skyldes force majeure eller andre for Flytma uforudsigelige forhold.
  9. Hvis flere kolli omfatter effekter, der til sammen kan betragtes som en helhed (f.eks. et service), er Flytmas erstatningsansvar maksimeret til 1 kolli (200.000 kr.). Beskadiges enkelte dele af en sådan helhed, er Flytma ikke ansvarlig for en eventuel værdiforringelse af selve helheden.
  10. Når erstatningen er betalt, overgår ejendomsretten til det bortkomne/beskadigede til Flytma. Undtagelse hertil er værdiforringelseserstatning og reparation.
  11. k) I stedet for kontant erstatning forbeholder Flytma sig ret til at levere kunden andre effekter – svarende til de bortkomne/beskadigede – eller til at lade udføre en håndværksmæssig korrekt reparation af det beskadigede på et af Flytmas udpeget værksteder.
  12. Flytmas erstatningspligt begrænses til den beskadigede genstands genanskaffelsesværdi med fradrag af værdiforringelse ved alder, brug, nedsat anvendelighed eller andre omstændigheder.
  13. Evt. erstatningskrav kan ikke modregnes i kørsels udgifter.

9. Adresse

Henvendelse fra Flytma til kunden sker til den sidst opgivne adresse. Forsømmer kunden at anmelde adresseforandring, er denne ansvarlig for følgerne heraf, jvf. §7 pkt. 4 og for enhver deraf følgende ulempe for Flytma.

10. Panteret og tvangssalg

  1. Det opbevarede/transporterede gods betragtes som overgivet Flytma i håndpant for ethvert tilgodehavende, Flytma har hos kunden.
  2. Kunden har, så længe godset opbevares hos Flytma ikke ret til at sælge eller pantsætte det opbevarede gods.
  3. Beskadiges godset/indboet m.m., har Flytma ret til at kræve erstatningsbeløb fra forsikringsselskaber eller andre udbetalt.
  4. Udebliver Flytmas tilgodehavende mere end 14 dage efter anbefalet skriftlige påkrav er afsendt til den af kunden sidst opgivne adresse, er Flytma berettiget til uden yderligere varsel ved offentlig auktion eller på anden betryggende måde helt eller delvist at bortsælge det tilbageholdte/opbevarede gods m.m. til dækning af sit tilgodehavende med tillæg af samtlige omkostninger ved realisationen. Et eventuelt restprovenu tilkommer kunden. Er provenuet mindre end Flytmas tilgodehavende, hæfter kunden for forskelsbeløbet.
  5. Hvis det tilbageholdte/opbevarede gods skønnes værdiløst, er Flytma berettiget til at lade godset destruere. Kunden vil ved anbefalet og almindeligt brev modtage meddelelse om destruktionen til den af ham sidst opgivne adresse.
  6. Hvis kunden ikke inden 14 dage efter afsendelsen af denne meddelelse betaler Flytmas tilgodehavende og afhenter det tilbageholdte/opbevarede gods, er Flytma berettiget til at destruere godset.

11. Ansvar jf. §8 pkt. 5

Ansvar indtræder ikke, hvis bortkomsten, forringelsen, beskadigelsen eller forsinkelsen skyldes ordregiverens fejl eller forsømmelse:

  1. Behandling, lastning, stuvning eller aflæsning af godset, som foretages af ordregiveren eller nogen, som handler på dennes vegne.
  2. Godsets egen letskadelige beskaffenhed, fx brækage, lækage, selvantændelse, forrådnelse, rust, gæring, fordampning eller følsomhed over for kulde, varme eller fugt.
  3. Manglende eller mangelfuld emballage.
  4. Fejlagtig eller ufuldstændig adressering eller mærkning af godset.
  5. Fejlagtige eller ufuldstændige oplysninger om godset.
  6. Brug af åbne transportmidler, når dette er sædvanligt eller aftalt.
  7. Forhold, som speditøren ikke kunne undgå̊, og hvis følger speditøren ikke kunne afværge. Medmindre andet specifikt er aftalt, er Flytma ikke ansvarlig for penge, værdipapirer og andre værdigenstande.

Flytma kan ikke gøres ansvarlig for skader forvoldt af underleverandører, samarbejdspartnere og eksterne konsulenter.

12. Værneting

Enhver tvist mellem kunden og Flytma, herunder inkassering af Flytmas forfaldne tilgodehavender, afgøres således:

  1. Ved manglende betaling jf. § 6 pkt. 4 bliver kunden pålagt en rykkeskrivelse på 100 kr. ved første rykkerskrivelse. Ved anden rykkerskrivelse bliver kunden pålagt 500 kr.
  2. Ved yderligere manglende betaling bliver kunden sent videre til inkasso, og pålagt diverse inkassogebyr.

13. Standard forsikring

Her kan du se hvordan du er dækket hvis du vælger Standard Forsikringen:

  • Flyma dækker skader til en værdi op mod 5000,- i alt
  • Selvrisiko 2000,-
  • Tyveri sikring

14. Udvidet forsikring

Her kan du se hvordan du er dækket af den Udvidede Forsikring:

  • Flytma dækker skader for op mod 200.000,-
  • 0,- DKK i selvrisiko
  • Tyveri sikring
  • Vind og vejr sikring
  • Transport / ulykkessikring
  • Skader ved kunde medvirkning dækkes

Forsikringsbetingelser og vilkår

Flytma arbejder alene med erfarne specialister indenfor flytning, så du kan føle dig tryg og sikker. Vi følger opgaven til dørs og behandler møbler, maskiner, ejendele og ejendom, som var det vores egne.

Skulle uheldet en sjælden gang være ude, har vi naturligvis en forsikring, der tager højde for dette.

  1. Kunden skal sørge for at glas og lignende er forsvarligt nedpakket hvis der skal være tale om erstatningssag.
  2. Flytma tager ikke ansvar for planter
  3. Parkeringsbøder betales af kunden såfremt kunden ønsker lastbilen parkeret på ulovlig vis.
  4. I tilfælde af at kunden ønsker at hjælpe til på opgaven, dækker hverken den udvidede eller standard forsikring potentielle skader der måtte ske på opgaven.
  5. Ikea møbler dækkes kun af forsikringen hvis de på forhånd er skilt ad af kunden selv.
  6. Genstande der vejer over 100 KG, skal som udgangspunkt altid være oplyst forinden flyttestart fra kundens side hvis de ønskes båret på en flytning. Gøres dette ikke korrekt, bibeholder Flytma retten til ikke at medbringe sådanne genstande.
  7. Flytma forbeholder sig retten til at opkræve betaling for ture uden for storkøbenhavn.
  8. Flytma forbeholder sig retten til frit at anvende underleverandører, samarbejdspartnere og eksterne konsulenter.